Du er her

Bungypump blogg

VÅR = BUNGYPUMP

Det er vår!!

 Er du en av dem som har gått jevnt og trutt på ski gjennom vinteren, og kjenner tristhet når skiføret snart er en saga blott for i år?  Eller er du en av dem som kjenner at våren er årstiden som gir deg en real dytt for å komme igang med fysisk aktivitet?   Da kan Bungypump være et svært godt alternativ . På noen steder i landet er det allerde barmark, mens på andre plasser  preges fortsatt underlaget av en blanding av søle, slaps og gjørme . Her gjør stavene nytten ! BungyPump er uslåelig på denne type «blandingsunderlag» . Husk bare å ha på piggene!

Ikke glem å utnytte stavens fjærende egenskaper som gjør den til et unikt treningsredskap. Du kan stoppe hvor som helst for å gjøre dine favorittøvelser. Da har du gjort unna styrke og kondisjon i samme økt !

                                                                            

                                         NYT VÅREN!                                                                                                                                                         

  Husk å like Facebooksiden vår ved å klikke på ikonet øverst på siden hvis du ønsker tips,nyheter og info m.m yes    

  

 

 

 

                               

INSTRUKTØRKURS I TRONDHEIM 16 APRIL

Vi har den glede av å kunne invitere til instruktørkurs i BungyPump i Trondheim lørdag den  16 APRIL !

Kursholder er hovedinstruktør i Midt- og NordNorge, Anne-Mari Husby Aune.

            

Les mer om kurset her: http://www.bungypump.no/instrukt%C3%B8rkurs

Velkommen til en inspirerende kursdag! enlightenedyes

 

Husk å like Facebooksiden vår slik at du kan få med deg nyheter,tips og tilbud! Del gjerne.wink

                               

 

 

TILBUD! IKKE GÅ GLIPP AV DETTE

Benytt deg av denne flotte muligheten!

Ved å gå inn på vår nettbutikk, og kjøpe enten et par Number One eller Slimline, mottar du en oppbevaringspose for dine staver til en verdi av kr.199,- GRATIS! 

http://www.bungypump.no/node/181

http://www.bungypump.no/node/182

Posen har plass til 1-2 par staver, og egner seg ypperlig til reise og ellers hvor du trenger å ha med stavene. 

Tilbudet gjelder t.o.m 29 februar ! 

Husk å like Facebooksiden vår! Vi vil veldig gjerne vise deg tips og nyheter m.m, så klikk deg inn på siden vår :-D yes

                                                               

                      

                                                                              

Julehilsen 2015

Vi vil ønske alle sammen en riktig God Jul !
Og husk å legge inn noen økter med effektiv og morsom BungyPump-trening iløpet av jula !! :-)

                     

Årets julegave som passer for ALLE!

                  

                        ANN OLSEN, erfaren BungyPump-bruker sier dette:

         " Jeg kjenner det godt i kjernemuskulaturen og setet når jeg trener BungyPump. Dessuten er det veldig godt for skuldrene mine. Jeg blir mye mer svett når jeg går med stavene, enn ved vanlig gange. Jeg  regner med at jeg hadde vært slappere både her og der hvis jeg ikke hadde brukt dem! smiley "

   

                                                                            

                                                                                               

    Få overskudd og økt styrke DU også ! Gå inn i nettbutikken og les om de ulike modellene  :http://www.bungypump.no/produkter

    Husk å like Facebooksiden vår slik at du kan få med deg alle tips og nyheter!  Del gjerne winkyes        

     

                                                                                              

                                                                                                                                                                                                                                                                              

 

Dine30-hard intensitet

                   

Dine30 med BungyPump

Helsedirektoratet har  gjennom sin kampanje Dine30 et håp om å inspirere flere til mere aktivitet i hverdagen. Gjennom enkle grep kan du få positive opplevelser med fysisk aktivitet og gjøre det lettere for deg å ta aktive valg i hverdagen. ( Helsedirektoratet)

BungyPump er så inspirert av dette at vi nå presenterer noen gode ideer til å få dine daglige 30 minutter med fysisk aktivitet ved å bruke BungyPumpstaver!

Her kan du selv bestemme intensiteten, men vi har valgt å gi deg flere forslag med ulik intensitet så kan du selv velge hva som passer best.  Idag kommer noen forslag til 30 minutter med hard intensitet!     

 

DINE30- HARD INTENSITET

  • Varm opp med gange med staver i10 minutter .
  • Intervalldel med styrkeøvelser c.a 10 minutter: Finn deg en bakke på ca. 200 meter og gå raskt/spring opp med dobbelttak el.diagonal i 60 sek. intervall, 4 runder. Husk å føre staven hele veien forbi hofta.
  • Gå raskt/jogg ned igjen mellom hvert drag.
  • Etter intervalldel; Utfør styrkeøvelser  (  3 stk, se under )
  • 5 min.nedtrapping-gange med staver på flat mark
  • 5 min. uttøying

Forslag til styrkeøvelser:

Knebøy-pushpress fra bryst

Utførelse: Stå med føttene skulderbredt og plasser staven oppå brystet. Utfør en knebøy som vist på bildet slik at setet kommer i høyde med knærne. På vei opp strekkes armene opp mot taket. Returner til startposisjon.
Tenk på: Hold ryggens naturlige svai ved å stramme magen og skyve frem brystet gjennom hele bevegelsen.
Muskelgrupper som aktiveres: Sete, ben, mage, rygg og skuldre.

Repetisjon: 10x3 runder

Mage-ryggløft med staver

Utførelse: Utgangsposisjon med bøyde ben og staven
på ene siden av benet som vist på bildet. Før staven fra side
til side ved å strekke staven så langt oppover du kan
innen du tar den ned på andre siden.
Tenk på: Behold en lett spenning i magen ved å dra inn
området rundt navlen gjennom hele øvelsen.
Intensiteten øker du lett ved å øke hastigheten
Muskelgrupper som primært aktiveres: Sete, ben, mage og rygg

Repetisjon: 5 til hver side x 3 runder

 

Padling med staver

 

Utførelse: Utgangsposisjon med bøyde ben og hold staven ut med strake armer
som vist på bildet. Før staven fra side til side i en padlende bevegelse.
Se for deg et åttetall, og roter overkroppen i bevegelsen.
Tenk på: Behold en lett spenning i magen ved å dra inn området
rundt navlen gjennom hele bevegelsen. Intensiteten kan lett økes
ved å øke hastigheten i bevegelsen.
Muskelgrupper som primært aktiveres: Rygg, mage og balanse.

Repetisjon: 5 til hver sidex 3 runder

PS: Husk at jo mere du trykker staven sammen, jo hardere øvelse.

LYKKE TIL MED DINE30 smileyyes

                                                   

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             


Dine30 med BungyPump-middels intensitet

                          

                   

Dine30 med BungyPump

Helsedirektoratet har  gjennom sin kampanje Dine30 et håp om å inspirere flere til mere aktivitet i hverdagen. Gjennom enkle grep kan du få positive opplevelser med fysisk aktivitet som kan gjøre det lettere for deg å ta aktive valg i hverdagen. ( Helsedirektoratet)

BungyPump er så inspirert av dette at vi nå presenterer noen gode ideer til å få dine daglige 30 minutter med fysisk aktivitet ved å bruke BungyPumpstaver!

Her kan du selv bestemme intensiteten, men vi har valgt å gi deg flere forslag med ulik intensitet, så kan du selv velge hva som passer best.  Idag får du forslag på hvordan du får 30-minutters bevegelse med middels intensitet.    

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     


 

 

DINE30- MIDDELS INTENSITET

 

Alternativ 1. Gå med stavene på vei eller i terrenget.

  • Varm opp i ca 10 minutter med rolig gange og vekselvis trykk staven halvt og helt ned etter eget ønske.
  • Rask gange i 15minutter hvor du bruker terrenget aktivt. Bruk fantasien, og lek med de variasjonene naturen gir. F.eks;
  1. Øk farten i bakker
  2. Gjør noen hopp med stavene, enten rett frem eller på skrå. Bruk gjerne terrenget der det er mulig ved å hoppe over steiner, stubber etc.
  3. Gå utfallssteg mellom to punkt.
  4. Går du på vei, kan du f.eks mellom annenhver lyktestolpe, øke farten og trykke stavene helt i bunnen. Du kan også ta sikte på et hus et stykke foran deg hvor du gjør det samme.
  5. Husk å ta lange steg for maks effekt og før staven godt bak hoften. Du skal bli godt andpusten .
  6. Tøy ut til slutt i ca fem minutter.

 

      Alternativ 2: Gå med stavene på vei eller i terrenget kombinert med styrkeøvelser

  • Varm opp i ca 10 minutter med rolig gange og vekselvis trykk staven halvt og helt ned etter eget ønske.
  • Gå i ca 10 minutter med middels intensitet, du skal bli godt andpusten. Husk lange steg og før staven godt bak hofta for maks effekt.
  • 3 styrkeøvelser til sammen c.a 5 min.
  • Du kan også alternativt veksle mellom å gå, ta styrkeøvelser,gå o.s.v.
  • Uttøying 5 minutter
  •       (PS: Er du usikker på utførelsen kan du se øvelsen i detaljer under fanen "Info-BungyPumpøvelser-intensiv kondisjon og grunnleggende øvelser forbrenning. PS: Husk at jo mere du trykker staven sammen, jo  hardere blir øvelsen)

Utfallssteg til siden – dobbel armstrekk - 10 ganger til hver side x 2

                                       

 

Kryssende utfallssteg- 10 ganger til hver side x2

                                             

 

Utfallssteg rett frem, mellomgulvrotasjon,strake armer frem- 10 ganger til hver side x2

               

 

Lykke til med Dine30 !   smileyyes                                                                                                                          


                                      

 

Dine30 med BungyPump

            

                      

Dine30 med BungyPump

Helsedirektoratet har  gjennom sin kampanje Dine30 et håp om å inspirere flere til mere aktivitet i hverdagen. Gjennom enkle grep kan du få positive opplevelser med fysisk aktivitet og gjøre det lettere for deg å ta aktive valg i hverdagen. ( Helsedirektoratet)

BungyPump er inspirert av dette! Vi presenterer derfor noen ideer til å få dine daglige 30 minutter med fysisk aktivitet ved å bruke BungyPumpstaver!

Her kan du selv bestemme intensiteten, men vi har valgt å gi deg flere forslag med ulik intensitet så kan du selv velge hva som passer best.  I dag er det fokus på lav intensitet. Husk: Alt du gjør av bevegelse, er bedre enn ingenting i det hele tatt !yes

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     


DINE30- LAV INTENSITET

Alternativ. 1 :Gå en rolig tur med stavene på vei eller på lett farbar sti. Du kan selv variere hvor mye du trykker ned stavene. Husk å føre staven godt tilbake forbi hofta

       Du kan tenke på at du ikke skal gå fortere enn at du er istand til å føre en samtale.

Alternativ 2: Har du ca. en halv time til jobben i gangavstand, kan du gå en vei !
( Stavene er lette å oppbevare på jobben, du kan reise kollektivt en vei og da har du både spart miljø og mosjonert på samme tid )

Alternativ 3: Gå en rolig tur med stavene på vei eller på lett farbar sti. Legg inn et par lette styrkeøvelser iløpet av turen.

Forslag til styrkeøvelser:

Tåhevinger                                                                                                                         

Utførelse: Stå med føttene skulderbredt, plasser stavene foran føttene.                                                         
Press ned stavene. Gå opp på tå på begge ben. Returner til startposisjon.         
Tenk på: Behold trykkket på stavene gjennom hele bevegelsen for                                                                                      
å aktivere rygg og mage musklene.
Muskelgrupper som primært aktiveres: Legger, rygg og mage.

Repetisjon: 10x3                                                                                             

 

                                                    

      

Statisk utfall – staver som balansestøtte

Utførelse: Stå med føttene i gangstående, plasser stavene
ved siden av føttene. Press ned stavene mot golvet, utfør en
knebøy som vist på bildet slik at setet kommer i høyde med
det fremste kneet. Returner til startposisjon.
Tenk på: Hold ryggens naturlige svai ved å stramme magen
og skyve frem brystet gjennom hele øvelsen.
Behold trykket på stavene gjennom hele bevegelsen.
Muskelgrupper som primært aktiveres: Sete, ben, mage og rygg.

Repetisjon: 10 på hvert ben X 2-3 ganger

Lykke til med Dine30! yeslaugh

                                                                                                                                                                                                                                                                       


 

 

 

Selv korte turer i naturen forandrer hjernen

 

Vi som er glade i å være ute i naturen, har vel alle erfart i større eller mindre grad det denne artikkelen sier noe om. Vi føler mere velvære, har mere overskudd og vi føler oss lettere til sinns , etter å ha ha vært fysisk aktiv utendørs!

Interressant lesing i denne artkkelen i Fædrelandsvennen smiley

http://www.fvn.no/100Sport/sprek/Ny-forskning-Selv-korte-turer-i-naturen-forandrer-hjernen-592546_1.snd

Ukentlige treninger med Ingrid Kristiansen

Med BungyPump kan du trene både kondisjon og styrke samtidig. Se hva Ingrid Kristiansen har skrevet om stavgang.

http://www.ingridkristiansen.com/2015/08/20/effektiv-stavgang-hvordan-gjor-jeg-det

 

Ingrid Kristiansen kjører faste ukentlige treninger med stavgang hvor det benyttes BungyPump.

Gå inn på linken nedenfor for nærmere detaljer:

http://www.ingridkristiansen.com/nettbutikk/stavgangstrening/

Sider