Du er her

Bungypump blogg

UKAS ØVELSE-UKE 7

 

Utfallssteg rett frem-dobbel armstrekk oppover

 

                                         

 

Utførelse: Stå skulderbredt med føttene, plasser staven foran
hoftene. Ta et skritt frem med ene benet som vist på bildet, slik
at det ene kneet nesten når bakken, samtidig som du løfter
staven med strake armer oppover. Returner til startposisjon.

Tenk på: Hold ryggens naturlige svai ved å stramme magen og skyve brystet frem gjennom hele øvelsen.

Muskelgrupper som primært aktiveres: Sete, ben, mage, rygg og skuldre.

 

Internasjonal Kick-Off i BungyPump på Mallorca 8-10 Mai

 

Har du lyst til å komme igang med BungyPump-trening og kanskje utdanne deg til å bli instruktør?

Da er dette den rette anledning for deg i kombinasjon med en flott tur til Mallorca. Her får du virkelig muligheten til å gå i dybden av BungyPump-konseptet, og prøve ut denne fantastiske treningsformen.

Det kommer til å bli en helg fylt med trening, foredrag, god mat og mange flotte opplevelser.

Alt dette til en god pris.

UKAS ØVELSE-UKE 6

 

Fin oppvarmingsøvelse.

Utførelse: Skulderbredde mellom føttene, plasser staven på strake armer over hodet, bøy overkroppen til sidene vekselvis i et rolig tempo.
Gjenta 5-10 ggr/side.
Tenk på: Stress deg ikke gjennom øvelsen
uten å tilse at du bøyer så langt til siden som
du kan.
Muskelgrupper som primært aktiveres:
Totaløvelse

 

UKAS ØVELSE-UKE 5

 

Utfallssteg til siden – dobbel armstrekk

Utførelse: Stå med føttene skulderbredt, staven på strake armer
foran hoften. Ta et steg til siden med den ene foten samtidig som
du løfter staven med strake armer oppover. Returner til startposisjon.
Tenk på: Jo lengre ut til siden du går desto større belastning. Behold
ryggens svai ved å stramme magen og skyv brystet frem gjennom
hele øvelsen.
Muskelgrupper som primært aktiveres: Sete, ben, mage, rygg og skuldre

 

UKAS ØVELSE-UKE 4

Utfallssteg rett frem + mellomgulvsrotasjon – strake armer frem

Utførelse: Stå med føttene i en hoftebreddes avstand, hold staven med strake armer frem. Ta et steg frem med det ene benet som vist på bildet slik at det ene kneet nesten går ned i bakken, samtidig som du vrir overkroppen over det benet som du går fram med. Returner til startposisjon.

Tenk på:Hold ryggens naturlige svai ved å stramme magen og skyve frem brystet gjennom hele øvelsen.

Muskelgrupper som primært aktiveres: Sete, ben, mage, rygg og skuldre                                                                                       

 

TRENINGS- OG MOSJONSGLEDE

       

 

            

Jeg er overhodet ingen ekspert innen trening, men jeg vil påberope meg retten til å kunne formidle viktigheten av fysisk aktivitet og mosjon .  

Nå leste jeg i Adresseavisen i går om NTNU-forsker Eivind Wang og han sa blant annet følgende: Sitat : « Det som er god trening for helsa har sklidd over i det som er trendy og gøy. Det kan få alvorlige konsekvenser som store skader. For noen står det mellom liv og død» .
Wang viser til forskningen og sier at det som har effekt, er 4x4 intervaller og styrkeøvelser med hard belastning og få repetisjoner. 

Jeg vet at denne forskeren er ekspert og har høy fagkompetanse innen treningsfeltet. Jeg gjør meg likevel noen høyst personlige tanker om at det må da være flere veier til Rom. For det er jo definitivt ikke for alle å klare og trene etter disse prinsippene, selv om dette ifølge Wang åpenbart er veien til god helse. I tillegg tenker jeg at såpass hard trening krever veiledning for den utrente for å unngå skader.

Jeg vil understreke at jeg kun har kommentert et lite utdrag fra artikkelen. For å lese hele, klikk på denne lenken : http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10542646.ece   ( Det trengs abonnement for å lese artikkelen, men den kan søkes opp på Dine30 på Facebook)

Ingrid Kristiansen skriver i sin egen blogg om 4x4 og at dette IKKE bør rendyrkes. Hun mener at treningen bør være en god miks! Dette lyder logisk i mine treningsamatørører.

Det er en jungel av treningsråd og tilbud der ute.  Og det er mange trender som flopper, og det er jo bra hvis de mangler et godt fundament ! Så her er jeg enig med Wang slik jeg forstår han. Det hjelper lite at det er trendy hvis det ikke er hold og kvalitet i et tilbud.

Det andre ordet i sitatet jeg har hengt meg opp i  er : « helsa har sklidd over i det som er trendy og gøy». I og med at jeg alltid har trent/mosjonert, så har alltid drivkraften min vært en opplevelse av glede i selve utførelsen og den deilige følelsen etterpå da endorfinene slippes fri. Når jeg ser på min svært aktive ni årige sønn som elsker å bevege kroppen sin gjennom alskens aktivitet og lek, så ser det så lett ut. Det er  herlig å se barns aktivitet fordi den er så styrt av lyst og glede i øyeblikket.  Jeg kan ikke forstå annet enn at vi enten må kjenne en naturlig form for lek, positivitet og glede eller uansett finne en følelse av lystbetonthet i det ulystbetonte for å motivere oss til en treningsøkt.

Jeg vil selvsagt fremsnakke det som har blitt en av mine fremste mosjonsformer, i hvert fall på vinterstid, nemlig BungyPump. Og dette gjør jeg fordi  det er en fantastisk effektiv treningsform, samtidig som den er ARTIG!!

Jeg synes det er fryktelig kjedelig å trene styrke på helsestudio med vekter og ingen får noen sinne dratt meg inn dit igjen. Når jeg er ute i naturen og tar styrkeøvelser med stavene derimot, så har jeg det artig !  Jeg leker! Det kan da umulig være feil. Jeg leker også når jeg danser, sykler,aker eller går på ski...og jeg får god trening! Og dette er mitt poeng. Ja det er veldig flott at mange trener etter Wangs prinsipper og er glad i det, men hva med oss andre som ønsker mer variasjon og andre måter å trene på ??  Jeg trenger  at det kjennes litt lekbetont ut for å motivere meg for mosjon/trening  og det virker jo for det!

BungyPump er en videreutvikling av den tradisjonelle stive staven, og gjennom tester har den vist seg å ha svært god effekt på å forbrenne kalorier og hvor kroppen arbeider på høyere  VO2max  enn ved vanlig gange uten staver. Kroppens store muskelgrupper aktiveres og dette er i tråd med helsedirektoratet  som  anbefaler tradisjonell stavgang som en god treningsmåte. Med BungyPump får man også gjort rene styrkeøvelser!

Dette betyr i praksis at man kan få  god treningseffekt både i forhold til kondisjon og styrke , men at man fint kan mosjonere lett også.

Så jeg sier hurra for treningsgleden og flere veier til Rom !!

 

                   

 

 

 

 

UKAS ØVELSE-UKE 3

Foldekniven – staver på strake armer
BungyPump Jack Knife

Utførelse: Ligg plant på ryggen. Hold staven på strake armer over hodet.
Sett deg opp samtidig som du løfter opp begge bena og møter staven.
Returner til startposisjon.

Tenk på: Behold en lett spenning i magen ved å dra inn området nedenfor navlen
gjennom hele bevegelsen.

Muskelgrupper som primært aktiveres: Mage

                                                                   

 

UKAS ØVELSE ( UKE 2) -PADLING MED STAVER

       

         

          Utførelse: Utgangsposisjon med bøyde ben og hold staven ut med strake armer

           som vist på bildet. Før staven fra side til side i en padlende bevegelse.

          Se for deg et åttetall, og roter overkroppen i bevegelsen.

          Tenk på: Behold en lett spenning i magen ved å dra inn området

          rundt navlen gjennom hele bevegelsen. Intensiteten kan lett økes

          ved å øke hastigheten i bevegelsen.

          Muskelgrupper som primært aktiveres: Rygg, mage og balanse.

 

GODT NYTT ÅR!

Riktig Godt Nytt År !                  

 

Håper julen ble en god tid med fine opplevelser som du kan ta med deg inn i det nye året ! Dette er jo som kjent tiden for forbedring og det skrives og publiseres blogginnlegg på løpende bånd i disse dager om hvordan vi kan bli en bedre utgave av oss selv.

Et nytt år markerer jo definitivt overgangen til noe nytt og her er symbolverdien stor for i praksis skjer det jo ikke stort fra en dag til en annen. Har du noen nyttårsforsetter i år? Ikke det sier du. I så fall tror jeg du stiller med like gode kort som de som har bestemt seg for å endre noe i sitt liv akkurat NÅ .

Jeg tror absolutt man kan komme godt i havn med nyttårsforsetter, men kanskje kan det være like lett/vanskelig å gjøre forandringer ellers i året. Det er flott hvis man bruker det nye året som inspirasjon og faktisk klarer det!! Men nyttårsforsetter kan kanskje hos mange av oss være et utslag av impulsivitet og forventninger både fra oss selv og samfunn. Hvis så er, kan de lett mangle litt substans. Da er veien kort til noen hårete mål som raskt ender i nærmeste søppelkasse og det gagner selvfølelsen lite.

Jeg tenker at  endringer likeså godt kan komme på andre tider av året. Det handler ikke om årstid men om timing og forberedelser til endring og at man setter seg små og realistiske mål, bygger stein på stein for å si det sånn. Og da kommer vi ikke utenom ordet motivasjon. Dette ordet har jo blitt forbrukt de siste år og hvem har ikke deltatt på mer eller mindre vellykkede motivasjonsseminar på arbeidsplassen? Men uansett hvordan vi snur og vender på det; mangler vi motivasjon er det vanskelig å både stake ut kurs og klare å gjennomføre en planlagt handling.

 Utgangspunktet for å bli motivert tror jeg blant annet handler om INSPIRASJON som setter oss i en tilstand som gjør at motivasjonen kan få gode vekstvillkår. Når "on-knapppen" så er trykket på, begynner arbeidsprosessen som handler om målrettet aktivitet over tid hvor man setter seg delmål underveis som man skal være istand til å kan klare å oppnå.

En egenopplevd erfaring her er fra noen år tilbake. Jeg satt en kveld i godstolen og så på et tv-program med en kar som i mange år hadde hatt en livsstil med potetgull og sofakos dag etter dag, noe som selvsagt hadde gått utover vekta og ergo helsa. Denne karen ble inspirert til å begynne å trene, hvorpå han satte seg et mål om å delta i Birkebeinerrittet og gjennomførte dette!  En kjempeprestasjon ! Jeg var på det tidspunkt selv i brukbar fysisk form, antageligvis selv om jeg ikke vet helt sikkert, i bedre form enn han med potetgullet. Men uansett ble han en enorm inspirasjonskilde for meg til å ville gjøre det samme..og det gjorde jeg !  Så inspirasjon er ikke til å kimse av !

En definisjon på motivasjon er : «de biologiske, psykologiske og sosiale faktorene som aktiverer, gir retning til og opprettholder atferd i ulike grader av intensitet for å oppnå et mål.» ( Wikipedia)

Men det er jo svært ofte slik at selv om vi har mye kunnskap om noe som er uheldig for oss, så er ikke det alltid nok for at vi endrer kurs. Det holder ikke å bare appellere til fornuftsdelen i oss. Vi må koble oss på følelsene. Vi opplever og tolker en situasjon og kan få en følelse uifra det vi sanser og tolker. Grunnlaget for all motivasjon er følelser.

Er motivasjonen god nok til å gå veien?

Det er mange veier til Rom når det gjelder det meste, også når det kommer til hva som motiverer oss til varig endring. Det er så langt ingen motivasjonsteorier som er i stand til å forklare fullt ut hva som motiverer atfeden vår. (Store Norske leksikon A/S). Personlig er jeg glad i mål/middel tankegang og synes at ”målet helliger middelet” er en fin tankegang der vi snakker om et positivt utfall og hvor ikke noen lider unødig underveis for å tenke i litt etiske baner. Hva spiller det egentlig for rolle om vi motiveres av dype indre overbevisninger eller en klekkelig belønning av noe slag hvis vi klarer å endre kurs i ønsket retning !? All motivasjon er god motivasjon ihvertfall i mitt hode.

Så til lykke med det nye året og alle gjennomføringer som står foran deg, enten det er nå eller senere ! smileyyes 

Trine Sofie

                                                                   

 

JULEFEIRING!

 

"O jul med din fysiske glede...!"

Jula er en fantastisk hyggelig tid for de aller fleste av oss. Og vi elsker å kose oss!! Ribbe, ribbefett, medisterkaker, riskrem, småkaker, likør,øl, sjokolade , litt mere sjokolade og jatakk jeg tar gjerne en bit til av den deilige delfiakaken! Ja omtrent sånn kan min jul oppsummeres..og dette er ikke for hele julen. Den kan godt se litt sånn ut hver dag. Jeg tror ikke jeg er alene om denne julemenyen.

Det hevdes at vi koser oss i hjel…..vi klarer ikke å si nei og i hvert fall ikke i disse tider. Og nå tenker du at her kommer formaningene. Neida, men kanskje en liten oppfordring .For å være ærlig, synes jeg vi kan si JA til det meste i jula med et lite forbehold…at vi i tillegg RØRER PÅ OSS smileyyes

Da tåler kroppen vår bedre at vi spiser ekstra mye gjennom høytiden.

Så moralen i visa er: Gjør som gjengen i The julekanlender ( med en bitteliten omskriving) Rør litt på kroppen….også gjennom jula!!

Fordi vi trenger det !heart

             I can hopp – I can run,
                        and it’s very, very fun!
                        Klask your lår – klask your støvel!
                        I can hop – I can run,
                        and it’s very fun!
                       Glæm the trouble –beveg deg a double!  “

Trine Sofie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sider