Du er her

Bungypump blogg

Gratis foredrag om kosthold og trening

      Spennende kurs 09.12 om sammenhenger mellom kosthold og trening.

      Du vil også få en presentasjon av konseptet BungyPump.

      Les mere i bloggen til balansen helse:

      http://blogg.balansenhelse.no/#home

Julegaven som gir bedre helse!

INSTRUKTØRKURS I OSLO VED INGRID KRISTIANSEN

Vi har den glede å kunne invitere til instruktørkurs i BungyPump i Oslo  søndag 07.12!

Hovedinstruktør Ingrid Kristiansen er kursleder

 

Les mer om kurset her :http://www.bungypump.no/instrukt%C3%B8rkurs

Velkommen til en inspirerende kursdag!

INSTRUKTØRKURS I OSLO

Vi har den glede å kunne invitere til instruktørkurs i BungyPump i Oslo !

Hovedinstruktør Ingrid Kristiansen er kursholder

 

Les mer om kurset her :http://www.bungypump.no/instrukt%C3%B8rkurs

Velkommen til en inspirerende kursdag!
 

Ingrid Trømborg deler sine erfaringer med BungyPump

 

 

 

"Jeg synes det er inspirerende å få trent hele kroppen, for BungyPump krever mer av meg enn bare å gå.  

 Jeg kjenner at jeg blir glad av å gå med BungyPump for det er artig! For meg har det vært en utfordring med riktig teknikk.

 Jeg tror det det er svært viktig å få riktig opplæring slik at vi bruker musklene riktig i BungyPump treningen"                                                                                                                                                                                                                             

  Det sier Ingrid Trømborg , 51 år, fra Trondheim. Hun jobber som sykepleier på medisinsk avdeling ved St.Olavs hospital .  

  Hun har i et halvt års tid brukt sine BunyPump staver til og fra jobb ,en strekning på ca.6 km. hver vei.

 

Ingrid beskriver seg selv som en typisk mosjonist som ikke opplever at hun trener, men sier at hun har stor glede av aktivitet i seg selv.

«Jeg opplever at jeg er i god form, men driver ingen målrettet trening som skal resultere i noen form for deltagelse i løp o.l. Jeg har tidligere prøvd å trene på helsestudio, men dette var ikke noe for meg. Jeg liker å bevege meg utendørs! Jeg går på ski og er glad i å gå i fjellet. Dessuten tar jeg små valg i hverdagen som å ta trappa fremfor heis. Har jeg ekstra overskudd bruker jeg BungyPump stavene, og er jeg spesielt sliten lar jeg de stå »

 

Ingrid forteller at hun er plaget med stive skuldre, men at hun ofte blir bedre på vinteren når hun går mye på ski, og  hun synes BungyPump tar igjen mye av den samme bevegelsen. 

Men det er når det kommer til  det å gå riktig med staven at Ingrid har mye på hjertet:

«  Jeg har til nå gått mye for meg selv . For meg som ikke har så god rytmefølelse, har det vært en utfordring å få til takt og flyt i gangen, og på en måte få bevegelsen til å sette seg i kroppen. Jeg tror nok dette kommer naturlig for mange, men for meg har det vært vanskelig å gå riktig. Jeg har vært  plaget med prikkinger i hendene  og innser at jeg har  holdt for hardt i staven. 

Jeg fikk mulighet til å delta på en treningstime med en BungyPump instruktør og dette ga meg en A-HA-opplevelse! Her fikk jeg instruksjon og veiledning i teknikk og hvordan man kan bruke BungyPump til styrketrening . Jeg har også kjent på murringer i  underarmene, og forsto etter veiledningen at jeg hverken  har  holdt i staven rett eller gått riktig. Jeg har ikke brukt riktig teknikk.. Jeg tror det er svært viktig å få opplæring ! Det er ikke bare å kjøpe et par staver og tro at alt kommer av seg selv. Det er viktig at man får opplæring i å bruke musklene riktig, slik at man får maksimal uttelling og unngår skader. Det var også lærerrikt å få instruksjon på hvordan jeg kunne gjøre styrkeøvelser med staven. Det kjentes etterpå !»

«Jeg har gått mye på asfalt og grus til og fra jobb og har hele tiden gått med piggene på stavene. Jeg hadde ikke tenkt på at jeg kan bruke gummiføtter på asfalt. Dette ble jeg også bevisstgjort på under instruksjonstimen. »

 

Ingrid  synes det hadde vært nyttig å delta på en fast treningsgruppe.

« Jeg synes det er artig å delta på et opplegg sammen med andre i tillegg til de turene jeg selv går. Jeg har periodevis prøvd meg på litt egentrening hjemme med hoppetau og rockering, men det er så lett at disse tingene bare blir liggende. Jeg tror det er kjempeviktig å få litt jevnlig input med treningen så ikke stavene bare blir en ny dings som blir stående i et skap»

 

Det hender seg at Ingrid får kommentarer når hun går med staven sine.

« Folk reagerer spontant og forbinder staver med kun noe som man støtter seg til. De ser ikke at dette faktisk er et treningsverktøy. Det er jo utrolig mye å velge mellom når det gjelder trening og man må jo finne noe som passer for seg. Noen kan kanskje føle seg litt ubekvemme med å gå med staver, men til disse vil jeg bare si: Erfar hvor bra BungyPump er!»

 

 

 

 

 

 

 

 

D-Vitamin

     I vinterhalvåret trenger vi ekstra påfyll  av D-vitamin !

     Les hva ernæringsfysiolog Liv Åse Evensen Krogstad skriver om D-vitaminets viktige betydning for helsa :

     http://blogg.balansenhelse.no/#post1

Helse, aktivitet og inpirasjon

 

Går vi tilstrekkelig langt nok tilbake i tid så eksisterte ikke begrepet «trening», i hvert fall ikke for hvermansen. Og hadde det eksistert, så hadde behovet vært relativt sparsomt siden hverdagen  ofte besto av hardt kroppsarbeid  både for menn og kvinner. « Trening» fikk man gratis enten man ville eller ikke, det var en del av fortidens konsept om overlevelse.

Nå trenger de aller fleste av oss i Norge ikke lenger kjempe så hardt for å overleve. Tvert imot, så har det vokst frem en annen form for overlevelse som er den rake motsetning til fortidens fysisk krevende hverdag. Vi lever ofte for godt og dette gir oss utfordringer i form av livsstilssykdommer. Vi må mobiliserer energi til å si nei fristelser og tvinge oss ut i fysisk aktivitet siden de fleste av oss sitter mye gjennom dagen.  Vi har blitt ganske komfortable og sedate og dørstokkmila er ofte så uendelig lang.

Hvordan skal vi motivere oss når vi mennesker er konstruerte på en slik måte at vi ønsker umiddelbar behovstilfredstillelse?

Jeg synes det var fantastisk inspirerende å lese en artikkel fra Adresseavisa der det står med fete typer på forsiden «Trening gir 70 % sjanse for å bli 85 år!»

Det vises i artikkelen til Oslo-studien hvor man har sett på effekt av trening over tid hos 5700 friske menn. Nå føler forskerne at de har tilstrekkelig med kunnskap for å kunne si at trening forlenger livet!  

Rune Wiseth, professor i hjertemedisin ved NTNU, sier dette i artikkelen: « Vi tror trening i mange tilfeller har samme effekt som medikamentell behandling for lengre liv, men vi mangler studier som bekrefter dette»  Og gladmeldingen er at all aktivitet hjelper!!

 Dette bekrefter også andre studier gjort ved NTNU som viser at personer som er fysisk aktive har mindre kronisk smerte  og er bedre psykisk helse enn inaktive. Og det er ikke bare å trene hardt som gjelder. Det hjelper  å bare bevege seg. Alle bør komme seg opp av sofaen og i aktivitet. Dette gjelder også for kreftpasienter som er den gruppen som har blitt forsket på for å se sammenhneger mellom kreft, aktivitet og Det er aldri for sent å begynne å trene og det blir viktigere jo eldre man blir. ( Kilde: Stein Kaasa, professor i molekylær- og kreftmedisin NTNU, gjengitt på www.forksningrådet.no 09.01.13)

 

Det kan nok ofte oppleves som et evigvarende mas at vi skal trene hele tida, men ingen av oss kan gjemme oss fra det faktum at vi faktisk MÅ røre oss for at kroppen vår skal fungere best mulig!

Hva som inspirerer oss til å komme over dørstokkmila er jo høyst individuelt, men det er akkurat i denne inspirasjonen at vi kan endre noe tenker jeg.

Uten inspirasjon, ingen aktivitet. Og det kan være vanskelig å motivere seg til noe som både krever tid og innsats før vi kan se resultater med det blotte øye og kjenne  effekter av. Da er det lett å adlyde den innsmigrende sofastemmen som sier…kom til meg og kose deg, det der treningstøyset hjelper ikke…

Det som i hvert fall hjelper meg med min periodevise tilstedeværende dørstokkmil er for det første det opplagte: Jeg får en umiddelbar deilig følelse i kroppen når jeg har beveget meg selv om jeg ikke hadde lyst og ork på forhånd. Og denne følelsen kjenner jeg av erfaring som gjør det lettere å komme seg ut.

Jeg motiverer meg også med det som kommer fram fra forskning. Jeg opplever ikke selv bestandig fremgang, men jeg VET det hjelper kroppen og helsa mi.

Man angrer jo aldri på at man gikk seg en tur, DET er investering i helsa det!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekspertuttalelse fra Fysioterapeut Mark Ghee

 

Mark Ghee, fysioterapeut har testet BungyPump . Les hans uttalelser under:

Kondisjons-og styrketrening med BungyPump treningsstaver er krevende men samtidig skånsomt til leddene. BungyPump har en rekke helsegevinster.

Tester viser at du kan forbrenne opp til 77 % mer kalorier ved å trene BungyPump sammenliknet med vanlig gange. Dette fremmer  styrke og utholdenhet samtidig som man avlaster vektbærende ledd som knær, hofter og rygg.

Når man går med BungyPumpstaver styrker man hjertemuskulatur slik at hjertet er istand til å frakte mer oksygenrikt blod per slag. Du styrker dermed hjertet og øker utholdenheten i respirajonsmuskulatur ( pustemuskler) som gjør at lungefunksjonen bedres.

BungyPump stavens innebygde motstand gjør at du må jobbe aktivt med holdningsmuskulatur i overkropp, hofter og rygg. Den innebygde dempingen har en stabiliserdende effekt på muskler i nakke, skuldre og øvre del av ryggen som er svært viktig i forebyggingen av skulderproblemer og for opprettholdelsen av en god holdning. Når man trykker staven bestemt ned og holder den litt sammentrykt til neste steg, fører det til at all muskulatur som er involvert i bevegelsen blir sterkere som igjen øker utholdenheten og stabiliteten.

De som har rygg-og nakkeproblemer eller osteoporose ( benskjørhet), kan også ha god nytte av BungyPump som ledd i en rehabiliteringsprosess. Stavene aktiverer dypt stabiliserende muskulatur i mage, rygg og bekken som er viktig for å beholde en god holdning og unngå for mye belastning på ryggskivene.

Bevegelsen som skjer når man  går med stavene, gjør at balansen og koordinasjon utvikles som igjen øker muskelaktiviteten i seteområdet, leggene og kjernemuskulatur. Dette er  skadeforebyggende og fører til et mere symmetrisk bevegelsesmønster. Dette er svært gunstig for pasienter i rehabilitering, spesielt hos pasienter som har fått skiftet kne eller hofte eller hvis man sliter med  leddbetennelse i vektbærende ledd. Mye av denne smerten er forårsaket av overbelastning på bløtvevet som omgir de betente leddene som følge av muskelsvinn og dette resulterer i dårlig bevegelsesmønster

Jeg mener at det å gå har det største potensialet for å øke den fysiske aktiviteten på landsbasis. BungyPump treningsstaver med innebygd vektbelastning og fjæring, gir folk en utmerket sjanse til å kunne forbedre sin totale helse og kondisjon på en skånsom og kontrollert måte.

Når man starter med en ny aktivitet, er det alltid tilrådelig å få god instruksjon vedrørende teknikk hos en sertisisert BungyPump-instruktør, fysioterapeut eller en som har medisinsk ekspertise og kunnskap om BungyPump. Å gå med BungyPump for 30-60 minutter om dagen enten i en runde eller at man deler det opp i flere korte, kan fremme helse og velvære betydelig.

Original tekst kan du lese her: http://www.bungypump.co.uk/about/expert-review-mark-ghee

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei!

KURS I BUNGYPUMP PÅ LEINSTRAND

        

Vi har gleden av å invitere deg til en treningstime i den unike treningsformen BungyPump ,treningsstaver med innebygd vektmotstand, som gjør at du trener styrke og kondisjon samtidig !

Program:

  • Kort introduksjon om konseptet BungyPump                        
  • Oppvarming
  • Gange med BungyPump kombinert med styrkeøvelser
  • Uttøying

 

Tid : 27.08.14 kl.18.00            Varighet: C.a 90 min.

Oppmøte :Lilleler, Leinstard    Instruktør : Anne-Mari Husby Aune

Pris: 250,- per.person

Påmelding innen 27.08 kl.15:00 på tlf. 902 64 995 eller påmeldingskjema.

De som ikke har staver, kan få leie hos Anne -Mari                                           

                     

Hjertelig velkommen til en spennende treningstime   

Vedlegg: 

Amerikanerne oppdager BungyPump-effekten! :)

"... I found myself wanting to walk faster and not "stroll" - so they inherently caused me to increase my cardio - like they have some secret ingredient or something!"

Amerikanske Debi har begynt treningen med sine BungyPump-staver. Les om hennes opplevelse her:

http://14-in-2014.com/2014/06/bungypump/

 

Sider