Du er her

Bungypump blogg

BUNGYPUMP I JENTEBØLGEN 2014

         

 

 

 

 

 

               BUNGYPUMP I JENTEBØLGEN 2014 !!

 

 

Årets jentebølge i Trondheim gikk av stabelen i nydelig sommervær hvor gradestokken viste deilige 30 grader!

BungyPump damene stilte “ mannsterke” ,og var godt synlige med blå T-skjorter og staver!

Starten gikk fra Solsiden med olympisk mester i kombinert, Jørgen Graabak som hare. Turen rundt Nidelven var flott hvor vi ble møtt av heiarop og ulike orkester som spilte for alle damer som passerte. Ved mål, fikk alle medalje rundt halsen for vel gjennomført. Denne heldige oppgaven var tildelt Rugbykarer i fullt treningsutstyr.

Jentebølgen er på mange måter en fin måte å treffe venner, kolleger og nye til sosialt samvær, så i god “ Jentebølge-ånd” ble kvelden avsluttet på restaurant med god mat og drikke.

Takk til alle deltakere for en trivelig ettermiddag/kveld :)

 

BungyPump Norge

 

 

 

 

Jeg er nyfrelst

Jeg er nyfrelst og da sikter jeg ikke til høyere makter !! Jeg snakker om mine BungyPump staver som jeg etter bare noen få måneders bekjentskap har blitt svært glade i. Jeg er i forelskelsens rus, men kjenner at dette kan utvikle seg til et varig kjærlighetsforhold. ( Joda jeg er så heldig å ha en mann også)

For de som ikke har lest siste innlegg, så er dette treningsstaver som man kan både gå og springe med. De har innebygd motstand på 4,6 eller 10 kg som i praksis betyr at kroppens muskler aktiveres når staven trykkes ned. 90 % av kroppens muskler blir brukt ved å trene riktig med disse stavene. Så dette er en multifunksjonell stav som man kan trene både kondisjon og styrke med .

 

 

Jeg ble presentert for disse treningsstavene for et par månder siden og mottok en førsteinformasjon med skeptisk mine. Joda, jeg nikket høflig og interressert, men innvendig tenkte jeg at dette vil aldri komme i nærheten av sykkelen min, tennistreningen eller en orienteringstur i marka. Jeg tenkte rett og slett : ”KJEDELIG ! Jeg trenger mer action! ”

Men, jeg hadde fått forespørsel om å delta på et instruktørkurs helt uten forpliktelser så jeg tenkte at jeg kunne jo alltids ta meg en tur for å se hva dette var for noe. Så jeg tok på meg joggeskoene og trava opp til Granåsen. Jeg har jo noen innebygde forestillinger om stavgjengere som et godt voksent folkeslag med behov for å støtte seg til egnet materiale på grunn av dårlig balanse. Så jeg gransket forbipasserende nøye for å se etter tegn som plasserte meg i denne kategorien ( Ja vi mennesker har lett for å kategorisere, det er visst for å skape mening og orden har jeg hørt ). Men, jeg må si, og nå er jeg dønn ærlig; jeg elsket følelsen det ga meg å gå med disse stavene fra første stavtak ! Oi tenkte jeg, dette funker!! Oi, jeg kjenner det skikkelig i armene! Oi, dette kjenner jeg i magemusklene! Oi, dette tar virkelig i beina og rumpa. I et glimt av ekte opprømthet så jeg en fargerik bikini friste lekent i det fjerne og den satt som et skudd på min veltrente bakdel. 

Spøk til side, motivasjonen for å være fysisk aktiv bør være rettet mot å få en sterkere kropp og bedret helse. Kroppen er laget for bevegelse. If you dont use it, you loose it som det så kjent heter. Men all motivasjon er kanskje god motivasjon ? Uansett hvilke ønsker og drømmer som ligger bak, er jo all aktivitet bra! Jeg tenker at en ” målet helliger middelet-tankegang ” kan passe bra her.

 

Liv Åse og Trine Sofie på BungyPump instruktørkurs

Dørstokkmila kan nok være laaang for mange, inkludert meg selv i perioder. Og da må vi ofte begynne i det små og gjøre det enkelt. Og det er jo her BungyPump stavene etter min mening er helt geniale. Denne mosjons/trenings-formen krever ingen andre forberedelser enn å kle seg etter været og så er man klar. Den er så tilgjengelig og det er en treningsmetode som absolutt alle kan gjøre helt uavhengig av hvilket nivå man er på. Investeringen er et par staver, og vips så er man i gang!

Det er bortimot almenkunnskap nå i dag hvor stor betydning fysisk aktivitet/trening har for vår totale helse. Det kan være blytungt noen ganger å komme seg ut, men har man først klart det, er det sjelden eller aldri at man angrer. Etter trening kjenner man endorfinene bruse og det gir velvære. Når vi går til forskningen, så sier flere studier at fysisk aktivitet har god effekt på depresjoner. Imidlertid trengs det flere studier av høy kvalitet for se nærmere på denne sammenhengen. (Egil W. Martinsen(2004). Kropp og sinn, Fagbokforlaget, Bergen.)

Men av egen erfaring kan jeg bare si, og dette har jeg hørt fra mange, at det å gå seg en tur hjelper på humøretJ Hvis hodet er fullpakket med bekymringer eller tungsinn, så er det god medisin å gå seg en tur i frisk luft . Det klarner tankene. En britisk kunstner, Hamish Fulton henter inspirasjon ved å gå. Han sier at vi endrer våre tanker og forestillinger mens vi går. Han mener at vi kan løse mange problemer ved å gå, og de løses på en slik måte som det ikke går an å lese seg til. Bevegelse fører til at man endrer perspektiv. ( Egil W. Martinsen(2004)) Utrolig flott sagt !

Jeg hadde en helt vidundelig tur med BungyPump stavene her en morgen tidligere i uka. Jeg gikk ut tidlig og fikk en fantastisk naturopplevelse med på kjøpet. Første styrkeøkt tok jeg ved kanten av Leirsjøen. Andre økt tok jeg på en høyde akkurat når sola sto opp. Vi får en enorm drahjelp av naturen. Å snuse inn duften av jord, høre ei ugle, se tåka ligge over vannet. Dette er bonusen ved å trene ute som gjør at tungt arbeid går lettere og vi fylles med lystfølelser. Og jeg tror at når vi har kjent denne lystfølelsen, som nesten kan sammenliknes med rus, en gang- så vil vi ha mer. Og denne formen for rus vil kroppen ha!!

 

 

Så noe av det viktigste vi gjør er å bevege kroppen vår, minst en halv time hver dag. Det er de nasjonale anbefalingene og det hjelper. GLA-meldingen er også at det er aldri for seint å begynne!! Uansett om vi velger å måke snø, gå på helsestudio, spille fotball, gå tur eller noe helt annet, så er det viktigste at vi bruker kroppen vår. Jeg elsker som sagt mange måter å mosjonere på, men idag slår jeg et kraftfullt slag for BungyPump. Enkelt, genialt og til for absolutt alle!

Avslutter med noen kloke ord av Søren Kierkegaard:

” Men fremfor alt, tab ikke lysten til at gå. Jeg går mig hver dag til det daglig velbefindende og går fra enhver sygdom. Jeg har gået mig til mine beste tanker, og jeg kender ingen tanke så tung at man ikke kan gå sig fra den.” (Kierkegaard i Martinsen(2004)).

Ha en flott dag!

Trine Sofie

Hva sier fysioterapeuten Rovena Westberg om BungyPump?

 

         

Det gir mange helsefordeler å ha en aktiv livsstil. I tillegg til god kondisjon, påvirkes livslengden positivt og livskvaliteten øker. Fysisk aktivitet er en god investering som gir bedre helse og er absolutt den viktigste faktoren for et friskt liv.

Kondisjon- og styrketrening med Bungy Pump Treningsstaver er en treningsform som fremmer oksygenopptaket i blodet, øker utholdenheten i respirasjonsmuskulatur og styrker muskler, vev og skjelett. Når utholdenheten til respiratorisk muskulatur øker, ventileres lungene bedre og blodgjennomstrømmingen i lungene øker.

Når du utsetter kroppen for fysisk aktivitet, som trening med Bungy Pump, svarer den med å forsterke muskler, vev og skjelett i kroppen for å tåle belastningen. Dessuten forsterker leddbånd, sener og ligament, og man opprettholder eller øker muskelmassen avhengig av treningsform og tempo. Med større styrke og utholdenhet får du bedre kroppsholdning og avlaster utsatte deler av ryggen. På toppen av dette er de virkelig morsomme å trene med!

Du styrker hjertemuskelen når du går med Bungy Pump Treningsstaver, som igjen betyr at hjertet klarer å pumpe en større mengde oksygenrikt blod per sammentrekning, og trenger ikke slå like fort som tidligere. Forskning viser at man oppnår opptil 60% økt treningseffekt dersom du går med Bungy Pump Treningsstaver sammenlignet med tradisjonelle gåstaver, samtidig avlastes flere ledd i kroppen, hovedsaklig fot-, kne- og hofteleddet.

Fjæringseffekten i Bungy Pump Treningsstaver gjør at staven treffer bakken mykere og belastningen på skulderleddet og albuene blir minde, sammenlignet med tradisjonelle gåstaver. Under gange bidrar treningsstavens effekt også til at når man trykker ned og holder imot stavens fjæringsbevegelse, så øker man flere muskelgruppers styrke, utholdenhet og stabilitet. trening med Bungy Pump stimulerer spesielt muskulaturen i overarmen (triceps), muskulatur rundt skulderen (Rotatorcuffen & Deltoideus), ryggens muskulatur (Latissimus, Serratus & Rhomboideus). Til og med dypt stabiliserende muskulatur påvirkes og stimuleres. Muskulatur i nakken (Trapezius) og den store brystmuskelen (Pectoralis Major) trenes effektiv under trening med Bungy PumpUnder hele treningen jobber man aktivt med magens muskulatur fordi man har treningsstavens fjærfunksjon som motstand.

Stavgang med Bungy Pump Treningsstaver vil jeg spesielt anbefale til deg som har problem med ryggen, fordi treningsstavene aktiverer dyp stabiliserende muskulatur i rygg- og mage, muskulatur som er viktig for en bra kroppsholdning som i sin tur virker avlastende på ryggraden. Kroppen stimuleres til å lage flere kapillærer (små blodårer) i musklene som igjen betyr at muligheten for utveksling av næringsstoffer, avfallsprodukter og oksygen i kroppen blir bedre. Det betyr at kroppen orker å jobbe lengre uten å bli sliten. Enkelt sagt, kondisjon er kroppens evne til å absorbere oksygen og forvandle den til energi. Med hjelp av Bungy Pump Treningsstaver trener du effektivt og øker raskt din kondisjon, styrke og utholdenhet med et større velvære som resultat.

Min anbefaling som fysioterapeut er at du ikke trenger å trene hardt eller lenge med Bungy Pump Treningsstavene for å forbedre din helse betraktelig. Det som er viktig er å trene regelmessig. Velg heller å gå kortere turer hver dag mot bare en lengre tur i uka. Det beste er å ta en "Bungy Walk" 30-60 minutter per dag - en lengre tur eller del den opp i to eller tre kortere økter. Turgåing er den treningsformen som har størst potensiale til å øke det fysiske aktivitetsnivået i landet, så gjør den enda mer effektiv og gjør som meg, tren med Bungy Pump Treningsstaver!

 

                                                                                                            

Rødmarkerte partier viser de muskler i overkroppen som aktiveres ved Bungy Pump Walking. 

                                                                                                                            

Min fantastiske reise.

 Stavene ble en del av mitt liv.

Jeg har vært forfulgt av problemer i underarmene siden tidlig 90-tallet og har blitt operert seks ganger. Den siste operasjonen gjennomgikk jeg vinteren 2011, og etter den bestemte jeg meg for snarest å komme meg ut i arbeidslivet og bedre min livskvalitet. Årene hadde satt sitt preg og vekten var nå blitt et problem. Jeg hadde forlatt kategorien lubben og stabilisertmeg i en tilværelse blant de overvektige.
En fantastisk mulighet dukket opp da jeg fikk høre om BungyPump. Dette var en ny type treningsstaver med innebygd motstand. Når man trykket dem sammen, ble man ikke utsatt for de vonde støtene man fikk ved vanlige staver. Som sagt så gjort, jeg besøkte en sportsbutikk og ble der den stolte eier av 4 kilos, Bungy Pump treningsstaver.

 

Det store vendepunktet kom i 2012 , da jeg på en kald vinterdag i februar mottok en telefonsamtale som gjorde at jeg startet en utrolig reise sammen med mine nyinnkjøpte staver. Min venn hadde behov for å redusere sin vekt med 15 kilo og jeg behøvde å bygge meg opp etter den siste operasjonen. De første treningsøktene vår var ekstremt tøffe, det var mange ganger jeg ønsket å kaste stavene. Men jeg synes synd på dem som gir seg for tidlig, for i slutten av mars var jeg klart mye sterkere enn før og klarte nå å trykke stavene helt ned og holde dem nede langt oftere enn tidligere. Det neste vendepunktet kom da jeg kjøpte meg en vekt og den viste at jeg veide 76,8 kg.

Nå satte jeg enda mer fokus på treningen. Her skulle det kjempes bort mange kilo. Nå ble fire til fem treningsøkter per uke lagt inn i kalenderen og i perioden frem til midtsommer, kjempet jeg meg videre frem mot oppsatt mål ved hjelp av mine 4- kilos staver. Fra midtsommer og fram til august tillot jeg meg å slappe av med mindre trening og nøt sommer og sol.
I august gjenopptok jeg treningen med full styrke, nå med 6 -kilos staver som jeg hadde fått på min 40 - års dag av min familie. Treningene var like mange nå som før, men jeg begynte å variere mellom forskjellige stier, betydelig mer utfordrende og med flere bakker. I all slags, vær kjempet jeg på, det var ikke noe som het dårlig vær. Etter som ukene gikk, ble også sifrene på vekten mindre, og i desember 2012, nådde jeg målet mitt, 53kg .

Etter 10 måneder med trening og 24 kilo lettere, er jeg utrolig mye sunnere.

Siden da har jeg fortsatt å trene med BungyPump, 3-4 ganger i uken og jeg holder samme vekt også i dag. Problemene jeg hadde med armene er i dag betydelig mindre. Jeg er ikke lenger avhengig av å spise tabletter for mine problemer og jeg er veldig glad for at jeg nå kan sykle igjen, noe jeg ikke har vært i stand til å gjøre siden problemene oppstod. Selv astmaen min er betydelig lettere å medisinere da den er så mye bedre i dag.
Konklusjonen er at stavene har blitt en del av mitt liv, og at de virkelig har ført til at jeg har blitt mye sunnere, friskere og livskvaliteten  min er hevet til et nivå jeg ikke trodde var mulig .

 

Pernilla Johansson Wallin , 41

2013

Sider