Du er her

Hva sier fysioterapeuten Rovena Westberg om BungyPump?

 

         

Det gir mange helsefordeler å ha en aktiv livsstil. I tillegg til god kondisjon, påvirkes livslengden positivt og livskvaliteten øker. Fysisk aktivitet er en god investering som gir bedre helse og er absolutt den viktigste faktoren for et friskt liv.

Kondisjon- og styrketrening med Bungy Pump Treningsstaver er en treningsform som fremmer oksygenopptaket i blodet, øker utholdenheten i respirasjonsmuskulatur og styrker muskler, vev og skjelett. Når utholdenheten til respiratorisk muskulatur øker, ventileres lungene bedre og blodgjennomstrømmingen i lungene øker.

Når du utsetter kroppen for fysisk aktivitet, som trening med Bungy Pump, svarer den med å forsterke muskler, vev og skjelett i kroppen for å tåle belastningen. Dessuten forsterker leddbånd, sener og ligament, og man opprettholder eller øker muskelmassen avhengig av treningsform og tempo. Med større styrke og utholdenhet får du bedre kroppsholdning og avlaster utsatte deler av ryggen. På toppen av dette er de virkelig morsomme å trene med!

Du styrker hjertemuskelen når du går med Bungy Pump Treningsstaver, som igjen betyr at hjertet klarer å pumpe en større mengde oksygenrikt blod per sammentrekning, og trenger ikke slå like fort som tidligere. Forskning viser at man oppnår opptil 60% økt treningseffekt dersom du går med Bungy Pump Treningsstaver sammenlignet med tradisjonelle gåstaver, samtidig avlastes flere ledd i kroppen, hovedsaklig fot-, kne- og hofteleddet.

Fjæringseffekten i Bungy Pump Treningsstaver gjør at staven treffer bakken mykere og belastningen på skulderleddet og albuene blir minde, sammenlignet med tradisjonelle gåstaver. Under gange bidrar treningsstavens effekt også til at når man trykker ned og holder imot stavens fjæringsbevegelse, så øker man flere muskelgruppers styrke, utholdenhet og stabilitet. trening med Bungy Pump stimulerer spesielt muskulaturen i overarmen (triceps), muskulatur rundt skulderen (Rotatorcuffen & Deltoideus), ryggens muskulatur (Latissimus, Serratus & Rhomboideus). Til og med dypt stabiliserende muskulatur påvirkes og stimuleres. Muskulatur i nakken (Trapezius) og den store brystmuskelen (Pectoralis Major) trenes effektiv under trening med Bungy PumpUnder hele treningen jobber man aktivt med magens muskulatur fordi man har treningsstavens fjærfunksjon som motstand.

Stavgang med Bungy Pump Treningsstaver vil jeg spesielt anbefale til deg som har problem med ryggen, fordi treningsstavene aktiverer dyp stabiliserende muskulatur i rygg- og mage, muskulatur som er viktig for en bra kroppsholdning som i sin tur virker avlastende på ryggraden. Kroppen stimuleres til å lage flere kapillærer (små blodårer) i musklene som igjen betyr at muligheten for utveksling av næringsstoffer, avfallsprodukter og oksygen i kroppen blir bedre. Det betyr at kroppen orker å jobbe lengre uten å bli sliten. Enkelt sagt, kondisjon er kroppens evne til å absorbere oksygen og forvandle den til energi. Med hjelp av Bungy Pump Treningsstaver trener du effektivt og øker raskt din kondisjon, styrke og utholdenhet med et større velvære som resultat.

Min anbefaling som fysioterapeut er at du ikke trenger å trene hardt eller lenge med Bungy Pump Treningsstavene for å forbedre din helse betraktelig. Det som er viktig er å trene regelmessig. Velg heller å gå kortere turer hver dag mot bare en lengre tur i uka. Det beste er å ta en "Bungy Walk" 30-60 minutter per dag - en lengre tur eller del den opp i to eller tre kortere økter. Turgåing er den treningsformen som har størst potensiale til å øke det fysiske aktivitetsnivået i landet, så gjør den enda mer effektiv og gjør som meg, tren med Bungy Pump Treningsstaver!

 

                                                                                                            

Rødmarkerte partier viser de muskler i overkroppen som aktiveres ved Bungy Pump Walking.